Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим Кільдеров створює серію «Lend-Lease 2.0».

Максим Кільдеров — художник з Нової Каховки. Він прожив 55 днів під російською окупацією, а після підриву Каховської ГЕС росіянами втратив свій дім. Зараз Максим живе у Вінниці. Тут він колекціонує те, що надалі може стати музеєм російсько-української війни. Художник збирає все: від шевронів вбитих російських солдатів до цілих безпілотників та тубусів від РПГ. Щось, на його думку, стане музейним експонатом, а щось «декором», який він розмалює у своєму стилі дудлів.

Техніка дудлів — це малювання простих візерунків, що можуть зображати конкретні речі або просто складатися з випадкових та абстрактних ліній чи форм у єдине ціле.

Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим збирає бригадні прапори, підписані бійцями, багато з яких вже загинули.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим Кільдеров в одному з приміщень, де він зберігає зібрані для майбутнього музею предмети.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Уламки літака, вцілілі ударні дрони, розстріляні дорожні знаки й пусті гранати також є в колекції.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Тубуси, розмальовані друзями-художниками. На одному з них зображений портрет Степана Бандери.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим Кільдеров сумує за домівкою — у кожному з приміщень є щось, що нагадує про Нову Каховку.

У зборі експонатів для майбутнього музею художнику допомагають військовослужбовці та власне натхнення. Колекція, на його думку, крім іншого, допоможе доводити злочини, скоєні росіянами на території України. Максим розповідає, що жагу до колекціонування мав ще в дитинстві, коли в пʼятирічному віці збирав наліпки з жуйок: 

«У мене в голові є чітка паралель між патчами та ностальгічними наклейками з дитинства. Там і тут все схоже, лише форми та сенси різні. Памʼятаю, як колись обміняв 20 звичайних на одну рідкісну наклейку. Так і тут, існують унікальні патчі з тиражем в 100 штук. А існують такі, які можна купити будь-де в будь-якого бариги за 50 гривень на мас-маркеті. Цінність полягає не тільки в тиражі, а в сенсах та причинах створення того чи іншого патчу», — каже він.

Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Стіна колекційних патчів в майстерні Максима Кільдерова.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Бюст із гільз та розмальованих окулярів віртуальної реальності, які Максим Кільдеров вивіз з окупації.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Патчі російських солдатів та старі книги про Нову Каховку, що їх Максим Кільдеров придбав на аукціоні.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Паспорти загиблих російських та мобілізованих росією на окупованих територіях України військовослужбовців.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим Кільдеров створив з дудлів власні шеврони, які продає, а кошти передає на армію.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Іграшковий бронетранспортер, який Максим розмалював в окупованій Новій Каховці. Його створив і подарував художнику іноземець, що надихнувся роботою Кільдерова.

Окрім патчів, бригадних шевронів, книжок, тубусів, паспортів, щоденників, дронів та ящиків Максим вишукує такі предмети, що не влізають у двері приміщень. Як, наприклад, спалений російський бронетранспортер, який художник розмалював перебуваючи в окупованій Новій Каховці: 

«Чесно кажучи, мені та мотолига ледь життя не вартувала. Авжеж я дурний тим, що опублікував тоді фото у соціальних мережах. Але проблема була в колаборантах й пі*арасах, що знаходилися в місті, які знали, хто я такий, яка моя позиція і підозрювали, що я допомагав українській армії. Я одразу зрозумів, що до мене скоро прийдуть й мене візьмуть «на підвал». Швидко почав пакувати важливі для мене речі, холсти та на 56-й день окупації виїхав з міста. Якби я там затримався ще на тиждень, я б тут зараз не сидів і не говорив з тобою», — каже Максим.

Процес розмалювання дудлами тубуса FGM-148 Javelin в майстерні Максима Кільдерова.
Процес розмалювання дудлами тубуса FGM-148 Javelin в майстерні Максима Кільдерова.

До повномасштабної війни Макс розмальовував полотна, стіни та вагони потягів. Тепер він змінив формати та сенси, почав розмальовувати використані й здетоновані тубуси, що йому дарують військовослужбовці. Після того продає їх на аукціонах за кордон, а отримані кошти мільйонами гривень надсилає на потреби армії та бригад.

Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Готова серія розмальованих Максимом Кільдеровим тубусів, ящика, шолома та щита під назвою «Lend-Lease 2.0».

Техніку дудлів Максим почав освоювати у 2019-му році. І хоч для багатьох такі малюнки виглядають незрозумілими каракулями, опанування такого виду малювання насправді є непростим. 

Художник експериментує. Нещодавно, його новим «полотном» стало приміщення закладу харчування «У Асаба», що розташоване у Вінниці.

Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим Кільдеров у приміщенні «У Асаба», яке він розмалював дудлами від підлоги до стелі.
Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим Кільдеров розмальовав не тільки приміщення, а й меблі.

Художник має на меті протягом 2024-го року знайти й створити безпечний простір для колекції у Києві, куди він зможе перевезти всі зібрані під час повномасштабної війни речі й почати працювати над створенням музейної інституції. Адже, за його словами, самотужки утримання такої кількості важливих речей, що збільшується у геометричній прогресії, є затратним і виснажливим. Саме тому, надавши цьому вигляд музею, художник зможе показати вплив війни не тільки на його діяльність, а й те, як війна змінює розуміння сучасної культури України.

Світ дудлів. Шлях художника до створення унікального музею війни
Максим Кільдеров на тлі полотна, яке він створив у Новій Каховці, а потім вивіз з окупації.

Текст i фото: Ніколєтта Стоянова