БПЛА-Охотник_Костянтинівка_Донецька-область_Україна_5.10.2024_Frontliner_Patrick-Enssle
Уламки російського БПЛА “Охотник” на місці падіння, Костянтинівка, Донецька область, Україна, 5 жовтня 2024 р. Фото Patrick Enssle

БПЛА “Охотник” (С-70) – це 20-ти тонний безпілотник, що має конструкцію “літаючого крила”, тобто не має хвоста. Його довжина – 14 метрів, це приблизно два з половиною жирафи. Розмах крила трохи більше трьох жирафів – 19 метрів.

2021 року російські експерти обіцяли обладнати “Охотник” двигуном п’ятого покоління винищувачів – АЛ-41Ф без форсажної камери [1]. В результаті, безпілотник отримав двигун класом нижче, для винищувачів четвертого покоління – АЛ-31 (також використовують для Су-27) [2]. Його максимальна швидкість – 1000 км/год, що вдвічі більше за швидкість БПЛА Shahed-238. Безпілотник може підніматися на висоту 10 кілометрів і залишатися в повітрі без дозаправки протягом доби, та нести зброю вагою до 2,8 тонн. За даними МОРФ Мисливець має антирадіолокаційне покриття, оснащений електрооптикою, радарами, засобами для інших видів розвідки та штучним інтелектом. Технологія стелс, застосована, якщо вірити росіянам, при розробці, повинна зробити їхній БПЛА невидимим на полі бою.

Історія створення і міфів про “Охотник”

Розробкою БПЛА “Охотник” займалось Державне конструкторське бюро “Сухой”. Новосибірський завод імені Чкалова відповідав за виготовлення трьох прототипів для випробувань. Головний конструктор – Сергій Бібіков.

Вперше публічно заявили про “Охотник” ще 2009 року на авіасалоні в Москві. В липні 2012 року компанія “Сухой” отримала контракт на розробку ударно-розвідувального БПЛА. Через сім років, 2018-го показали перший прототип.
Полетів “Охотник” у серпні 2019 року. Він пробув в повітрі 20 хвилин із заявленої в технічних характеристиках доби.
2020 року, російські ЗМІ стверджували, що планується створювати “зграї” таких безпілотників, які будуть діяти в автономному режимі, або під контролем одного пілота Су-57 [3]. Згодом російський воєнний “експерт” Віктор Мураховський фантазував, що “Охотник” повинен працювати в парі не лише зі Су-57, а й з трьома іншими безпілотниками такого ж типу, або навіть з 12-ма безпілотниками [4].

Але до 2024 року вдалося створити всього лише 4 БПЛА С-70, а про ідею зв’язати БПЛА між собою взагалі “забули”.

У 2020 році керівник російської авіабудівної компанії ОАК [5] Юрій Слюсар на зустрічі з Володимиром Путіним заявляв, що поставки “Охотника” на озброєння Військово-космічних сил РФ почнуться 2024 року [6]. Станом на жовтень цього року року обіцянка, як і багато попередніх, не здійснилась.

2021 року пропагандистське РИА “Новости” повідомило, що готується випуск ще трьох С-70, які мали випробувати впродовж 2021-2022 років [7]. Влітку 2021-го міністерство оборони РФ звернулось до російського ВПК з проханням прискорити виготовлення прототипів та все ж таки перейти до серійних поставок “Охотника” [8]. Восени того ж року пілот-випробувальник Євген Фролов року заявив російському пропагандистському ресурсу “Звезда” про автономність майбутніх безпілотників “Охотник”, які навіть за втрати керування автоматично повертатимуться “додому” [9].

“Покращення” та “модифікації”

В грудні 2021-го вперше презентували нову модифікацію БАЛА з плоским реактивним соплом. Заступник очільника МОРФ Олексій Криворучко заявив про інтеграцію штучного інтелекту в безпілотник, що підвищить його маневрування в повітрі та надасть можливість атакувати в автоматичному режимі [10]. А вже на початку 2023 року, голова Ростех Сергій Чемезов заявив про початок серійного виробництва Мисливців в 2023 році [11]. В січні 2024 року адмірал Микола Євменов заявив про плани отримання БПЛА “Охотник” для ВМФ РФ [12].

Невдовзі російський експерт Кирил Стрельніков в статті “Росія виграє першу в історії війну дронів” знову заявив про запуск серійного виробництва “Охотника” лише в другій половині 2024 року [13].
Зрештою у жовтні цього року “Охотник” таки полетів під час випробувань в зоні бойових дій. Полетів, втратив керування, був збитий пілотом Су-57 і впав в Костянтинівці.

Зважаючи на заявлену наявність штучного інтелекту, чи можна вважати втрату керування над “Охотником” ймовірним першим повстанням машини, яка вирішила перейти на бік України? Чи в безпілотник був вбудований інтелект, наприклад, жирафа? Це питання до обговорення і подальшого спостереження. Так само, як і подальші зміщення дедлайнів по випробуванням, модернізації та серійному виробництву.

Зважаючи на тенденцію до перезапуску та покращення кожного року, можемо припустити, що “Охотник” не скоро долетить до середини Дніпра. Можливо, якби його назвали традиційно, за подібністю до птахів – “Орлан”, “Аист” чи “Стриж”, то політ минув би вдаліше. Але наразі на “Охотник” свого місця в небі не знайшов і має більше спільного з жертвою, ніж з хижаком.
Зиск з розробки цього безпілотника отримали банківські рахунки російських чиновників, що поповнилися коштами він нових контрактів на “покращення “Охотника”.
Тому БПЛА, що росіяни називали новою загрозою для країн НАТО, виявився не більше ніж черговою вигадкою російської пропаганди, нашвидкуруч скріпленою клепками про штучний інтелект та “серійне виробництво”. Виглядає, що побоювання російських військових та авіаконструкторів щодо втрати “Охотника” на території України, ґрунтуються не на страху, що українці отримають доступ до новітніх російських технологій. Росіяни скоріше побоюються чергового викриття відсталості їхньої техніки, її невідповідності заявленим технічним характеристикам та примітивності підходу до її створення.
Але зрештою “Охотник” був спійманий на брехні своїх же конструкторів.

Джерела:

[1] https://ria.ru/20210212/okhotnik-1597135614.html
[2] https://forbes.com/sites/davidaxe/2024/10/05/a-rare-russian-stealth-drone-fell-to-the-ground-inside-ukrainian-territory-what-brought-down-the-okhotnik/
[3] https://ria.ru/20200705/1573855201.html
[4] https://ria.ru/20201202/bespilotnik-1587278036.html
[5] https://uacrussia.ru/ru/
[6] https://radiosputnik.ru/20200803/1575313773.html
[7] https://ria.ru/20210212/okhotnik-1597135614.html
[8] https://ria.ru/20210719/bespilotnik-1741785980.html
[9] https://radiosputnik.ru/20211003/bespilotnik-1752856191.html
[10] https://radiosputnik.ru/20211214/bpla-okhotnik-1763606570.html
[11] https://ria.ru/20220528/okhotnik-1791355512.html
[12] https://ria.ru/20240110/vmf-1920466889.html
[13] https://ria.ru/20240212/drony-1926718432.html

Текст: Назар Звіринський; Фото: Patrick Enssle